Gestolen zuchten

Hey allemaal! Ik heb weer een Nederlandse recensie voor jullie. Dit keer van een oorspronkelijk Nederlands verhaal! Toen ik de cover van De Ademdief van Miranda Peters zag, was ik meteen verliefd want die is echt zo mooi ❤ De achterflap sprak me ook meteen enorm aan. Maar was het boek zo goed als ik hoopte…

Dood de Ademdieven.
Vernietig de magie.
Verbreek de vloek.

Dat is de levensmissie van de Jagers van Artames. Pas wanneer alle Aspiratar – mensen met een magische gave – zijn uitgeroeid, wordt een eeuwenoude vloek verbroken die Jagers laat sterven op hun twintigste verjaardag. Dat is de opdracht en dat is wat er zal gebeuren. Tenminste, in theorie. Want de Aspiratar weten al meer dan tweeduizend jaar uit handen van de Jagers te blijven.
Thalia leidt samen met haar acht jaar jongere zusje Livia een nomadenbestaan, vanaf het moment dat de Jagers hun ouders doodden. Al vijf jaar lang geneest ze mensen en gaat ze tot het uiterste om haar zusje te beschermen. Maar wanneer ze op een avond Jager Quinn ontmoet en ze elkaar genade tonen, neemt haar leven een onverwachte wending en moet ze voor de zoveelste keer vluchten.
Quinn zet de achtervolging in en is vastbesloten zijn fout recht te zetten. De Ademdief laat hem niet los en hij wil antwoorden, niet wetende dat dat nog meer vragen op zal roepen. Alles waar ze in geloven en voor vechten blijkt namelijk niet zo zwart-wit als gedacht. Thalia wordt gedwongen samen te werken met Quinn om een onverwachte gezamenlijke vijand te verslaan, maar hoe moet dat als je geleerd hebt op niemand anders te vertrouwen dan jezelf? En wat als je als Jager gevoelens krijgt voor iemand die je uiteindelijk moet vermoorden om zelf een toekomst te hebben?

Ik kan volmondig JA zeggen!!! Dit is echt een fantastisch boek ❤ In dit verhaal volgen we Thalia en Quinn. Thalia is een Aspiratar, iemand met ademmagie. Ik kan hier niet teveel over loslaten zonder spoilers te geven dus zal ik volstaan met zeggen dat dit verhaal een magiesysteem heeft dat echt uniek is en hartstikke goed in elkaar zit. En dat er verschillende soorten magie zijn die niet allemaal met adem te maken hebben. Mensen met magie worden in dit verhaal echter opgejaagd door de Jagers van Artames, een groep die al sinds de tijd van de Etrusken (ongeveer 800 v. Chr.) bestaat. Quinn is een van deze Jagers en traint en jaagt al zijn hele leven. Niet voor de lol. Nee, de Jagers zitten al meer dan 2000 jaar achter mensen met magie aan vanwege een vloek. Ook hier kan ik in verband met spoilers niets over zeggen maar geloof me als ik zeg dat deze vloek niet misselijk is.

Thalia was echt een tof personage om te volgen. Ze is als sinds haar twaalfde samen met haar zusje op de vlucht. Nergens kunnen ze lang verblijven en de enigen waar ze op kunnen vertrouwen, zijn zij zelf. Hierdoor is Thalia echt ontzettend sterk en moedig. Ze probeert haar zusje Livvy zo goed mogelijk te beschermen en haar tegelijkertijd een zo goed mogelijk leven te geven. Ze geeft haar zusje zelf les en werkt zich te pletter in allerlei baantjes waar ze zwart uitbetaald krijgt. Maar dit nomadenbestaan heeft er ook voor gezorgd dat ze nooit vrienden heeft gehad, dat ze geen idee heeft van wat er in de wereld speelt en nooit eens plezier kan maken of kan ontspannen. Toch zou ze niets veranderen zolang ze haar zusje maar veilig kan houden. Livvy daarentegen krijgt steeds meer moeite met hun leven. Ze wil leuke dingen doen, vriendinnen maken en een keer echt naar school. In tegenstelling tot Thalia wil ze zo niet verder leven, maar ze doet het toch voor haar grote zus.

De band tussen de zusjes was heel mooi neergezet en ook het leeftijdsverschil en de verschillen in persoonlijkheden waren echt super goed geschreven.

Quinn was ook een heerlijk complex personage. In het begin lijkt hij een enorme eikel die heel arrogant is en plezier heeft in het doden van mensen met magie. Maar langzaamaan ontdek je steeds meer over hem en zijn verleden en krijg je als lezer toch medelijden met hem en hoop je dat alles goed gaat komen. Ik vond dit personage echt fantastisch omdat hij je steeds weer voor verrassingen stelt.

De aarzelende band die tussen Quinn en Thalia ontstaat was echt super goed geschreven. In het begin staan ze lijnrecht tegenover elkaar en kunnen ze niet anders dan vijanden zijn. Maar de twee blijven elkaar verrassen, soms op een goede manier en soms op een slechte manier. Beiden laten elkaar hun menselijke, en kwetsbare kanten zien en langzaam maar zeker groeit er iets tussen de twee personages. Maar kan de band tussen de twee blijven bestaan als ze meer over elkaar te weten komen?

Het verhaal is ontzettend vlot geschreven en spannend tot de laatste pagina (die cliffhanger!!!). Toen ik eenmaal was begonnen met lezen, kon ik echt niet meer stoppen. De ene spannende gebeurtenis na de andere vliegt je om de oren en je wordt genadeloos meegezogen in het avontuur.

Een van de mooiste dingen aan dit verhaal vond ik echter de worldbuilding en de enorme aandacht voor details. Je kon echt aan alles merken dat de schrijfster grondig research had gedaan want zowel de historische als geografische details waren super goed uitgewerkt en naadloos verweven met onze huidige wereld waardoor het verhaal ontzettend realistisch aandeed.

De schrijfstijl van Peters is ook nog eens heerlijk. Ze schrijft vlot met, zoals gezegd, aandacht voor detail en weet zowel haar personages als haar wereld moeiteloos tot leven te wekken. Het taalgebruik is niet te ingewikkeld ondanks de Latijnse termen en Etruskische namen voor goden. Ik vond het alleen af en toe wat moeilijk te peilen voor welke leeftijd dit geschreven was want soms neigde het meer naar New Adult en soms meer naar Young Adult dus ik ben benieuwd hoe het verhaal zich verder gaat ontwikkelen!

Kortom als je op zoek bent naar een urban fantasy verhaal met goed ontwikkelde personages en relaties, fantastische worldbuilding met aandacht voor historische details, een uniek magiesysteem en dat bovendien ook nog eens weergaloos spannend is dan moet je deze zeker weten oppakken ❤

Ik verheug me alvast op het volgende deel wat hopelijk niet te lang op zich laat wachten want ik wil weten wat er verder allemaal nog gaat gebeuren!!!

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.