Stealing wings and winning hearts – part 3

Hey you all! Today I’m posting a review in Dutch for Verstrengelde Vleugels by Vanessa Gerrits. My apologies to those of you that can’t read Dutch (no worries I’ve got some English reviews lined up for you guys and girls too this week).

Ik mocht weer eens deelnemen aan een blogtour voor Dutch Venture Publishing! Deze keer staat Verstrengelde Vleugels (deel 3 in de Vleugels trilogie) van Vanessa Gerrits centraal ❤ Het is alweer een poosje geleden sinds ik een recensie schreef voor deel 1 (en ik schijn mijn recensie van deel 2 kwijtgeraakt te zijn…) maar toch werd ik zonder moeite weer in het verhaal gezogen! Laat me jullie eerst vertellen waar het verhaal over gaat en daarna geef ik mijn mening over dit slotstuk in de trilogie.

20180605_210650[1]

Negentien jaar nadat Max Lucy’s vleugels stal, is er een nieuwe vleugeldief aan het werk in Nieuw-Anvers. Terwijl de Engel en de Kraai jacht maken op de mysterieuze dader balanceert hun levensgeluk meer dan ooit op de rand van een mes. 

Want de vendetta van ‘de Krijger’? Die is persoonlijk. 

In een race tegen de klok zullen Lucy en Max dingen moeten doen die ze nooit voor mogelijk hielden. Met een alliantie van nieuwe vrienden en oude vijanden proberen ze hun wereld te beschermen, maar ver weg van de Korf drijven onbekende volkeren en onzekere tijden hun tot het uiterste.

Wanneer vergiffenis verleden tijd is, is de toekomst misschien wel wankeler dan ooit …

En dan nu: wat vond ik van dit laatste deel?

In één woord? GEWELDIG!!! Maar jullie willen natuurlijk een iets uitgebreidere recensie dat dat 😉 Laat ik beginnen met de worldbuilding. In de voorgaande delen hadden we al kennis gemaakt met het steampunkachtige Nieuw-Anvers en omgeving. In dit derde deel leren we nog iets meer van Vanessa’s toffe verzonnen wereld kennen en gaan we onder andere mee op reis naar de sirenen en weerwolven. De steampunk elementen zijn ook in dit deel nog steeds aanwezig, net als de fantasie wezens als elfen, draken, meerminnen, sirenen en noem het maar op. Zonder moeite weet de schrijfster je haar wereld in te sleuren en geen enkel moment heb je het gevoel dat iets niet klopt of onlogisch is.

En dan wordt er in dit laatste deel ook nog een nieuw, gaaf element toegevoegd: tijdreizen!!! Blijer had Vanessa me niet kunnen maken. Ik heb echt een zwak voor verhalen waarin tijdreizen voorkomt. In dit geval zorgt het element van tijdreizen ook nog eens voor nagelbijtende spanning omdat Max moet proberen te voorkomen dat een genadeloze vijand zijn toekomst met Lucy op het spel zet door het verleden te veranderen. Voeg daar nog een vreemde heks die in kinderlijke raadsels en rijmpjes praat aan toe en je hebt mij al helemaal ingepakt haha. De knipoogjes naar de Griekse mythologie waren trouwens ook super!!!

Nog iets wat ik echt moet noemen, is de spanning. Dit verhaal zit echt super goed in elkaar. De spanningsboog blijft van begin tot einde strakgespannen en je wordt als lezer zonder genade meegesleurd in de avonturen van Max, Lucy en hun vrienden en vijanden. De vaart in het verhaal is hartstikke vlot waardoor je pagina’s om blijft slaan. Ik heb het verhaal echt in één ruk uitgelezen. De ontknoping aan het einde was trouwens ook echt erg mooi en deed me het boek met een grote glimlach dichtslaan.

Dan de personages. Ik vind Lucy nog steeds een erg leuk personage met een lief karakter. Het mooie van dit verhaal is dat je Lucy ziet evolueren van onbaatzuchtige, beschermende engel met een groot hart naar een vrouw die bereid is te vechten voor haar geliefden en daar zelfs dingen voor bereid is te doen waarvan ze nooit had gedacht dat ze ertoe in staat was. Ik vond het prachtig hoe ze helemaal volwassen was in dit laatste deel en de gehoorzaamheid die ze in voorgaande delen nog had, overboord gooide. De invloed van een kraai op een engel haha.

En Max … zucht … perfecte Max. Ik hou echt van dit personage. Hij is heerlijk droog en sarcastisch, nog even rebels als altijd, moedig, bereid om alles te doen voor zijn Lucy maar tegelijkertijd ook rustiger en gelukkiger dan in de eerdere delen. Ook Max is volwassen geworden en ook zijn karakter evolueert. Het was leuk om te lezen hoe hij zijn weerwolven- en kraaineigingen probeerde te onderdrukken en op een meer engelachtige manier probeerde te reageren op allerlei situaties. Gelukkig werd hij niet te engelachtig want anders zou het Max niet meer zijn haha. Vooral die impulsiviteit van hem die hem steeds in de problemen brengt, is te leuk om te veranderen.

Natuurlijk zijn ook JJ, Claar, Raffyr, Harmen Belle en nog veel meer van de toffe en interessante bijpersonages uit de eerdere delen weer van de partij. Vooral Harmen is een van mijn favorieten. Heerlijk die sarcastische en gevatte opmerkingen en die steken onder water 😉 Een nieuw personage, waar ik niets over ga vertellen in verband met spoilers, stal echter mijn hart en maakte het slotdeel helemaal af voor mij <3. Ik vond het sowieso erg tof en origineel dat dit slotdeel zich zoveel jaren later afspeelt waardoor de personages allemaal veel volwassener zijn en voor andere problemen kwamen te staan dan er in de meeste YA verhalen voorkomen, terwijl de toon nog steeds echt YA bleef.

Als laatste nog iets over de schrijfstijl van Vanessa Gerrits. Ik hou echt van haar vlotte manier van schrijven en hoe goed ze de verschillende stemmen van haar personages weet te vatten, dat verdient echt een groot compliment. Zoals al eerder gezegd weet ze de spanning ook goed strak te houden en ook haar worldbuilding zit goed in elkaar en is erg origineel. Ik hoop echt dat we nog veel meer van haar gaan horen want ze schrijft echt ontzettend goed!!!

Deze serie is een echte must-read voor mensen die houden van steampunk en fantasy, van romantische en spannende verhalen en van allerlei personages die zeer diverse karakters hebben van sarcastisch en gemeen (op een leuke manier) tot lief en dapper! Dit is wederom een pareltje van eigen bodem die het verdient ontdekt te worden door een groot publiek 🙂

 

2 thoughts on “Stealing wings and winning hearts – part 3

  1. Pingback: Een onverwacht einde – boekenvirus

  2. Pingback: Blogtour ‘Verstrengelde Vleugels’ bloemlezing! – Mijn B.I.E.B.

Leave a comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.